صاد | صدای سلامت

  • ۰
  • ۰

اختلالات اضطرابی از شایع ترین موارد شرایط روانپزشکی در میان کودکان و نوجوانان هستند. درحالیکه داروهای ضد افسردگی به میزان زیادی برای درمان جوانان دچار اختلالات اضطرابی مصرف می شود، برخی اوقات این داورها می توانند در مورد کودکانی که در خطر بالای اختلال دوقطبی هستند، تحمل ناپذیر باشد.

اخیرا مطالعه ای در دانشگاه سینسیناتی نشان داد که چگونه درمان شناختی مه زا تکنیک های ذهن آگاهی مثل مدیتیشن، انعکاس آرام، و بحث های تسهیل-محور می تواند کمکی به درمان های دارویی باشد. دغدغه ی این مطالعه که در مجله ی داروشناسی کودک و نوجوان به چاپ رسیده است، تصویر سازی مغز در جوانی، چه قبل و چه بعد از درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی است و تغییرات نواحی مختلف مغز را در کنترل پردازش عواطف بررسی می کند.

در مورد گروهی کوچک از جوانان که مبتلا به اختلالات اضطرابی (شامل اضطراب عمومی، اجتماعی، و یا جدایی) هستند و کسانی که والدینی با اختلال دوقطبی هستند، محققین فیزیولوژی اعصاب درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی را در کودکانی بررسی کردند که در معرض خطر اختلال دوقطبی پیشرونده تلقی می شدند.

دکتر جفری استراون فعالیت مهمی را در مغز کودکان دریافت کننده درمان رخ می دهد، اینگونه توضیح می دهد:

مشاهده ی اولیه ما مبنی بر اینکه درمان مبنتی بر ذهن آگاهی فعالیت را در قسمتی از مغز به نام  سینگولیت، که اطلاعات شناختی و عاطفی را پردازش می کند، افزایش می دهد، قابل توجه است. این مطالعه که همسو با مطالعات قبلی است، این امکار را مطرح می کند که افزیش درمان-محور در فعالیت های مغزی (قشر کمربندی قدامی) در طول روند پردازیش عاطفی می تواند پردازش عاطفی را در جوانان مضطربی که در خطر اختلال دوقطبی پیش رونده هستند، ارتقا دهد.

دکتر استراون یافته های این مطالعه در ارتباط با افزایش فعالیت در قسمتی از مغز به نام اینسولا از اهمیت بالایی برخودار است. این امر به خاطر این است که اینسولا قسمتی از مغز است که مسئول کنترل و پساخگویی به شرایط فیزیولوژیکی بدن است.

در این مطالعه ی آزمایشی، نه شرکت کننده در سنین نه تا 16 سال تحت تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) قرار گرفتند و وظایف عملکردی ممتدی با حواس پرت کن های عاطفی و خنثی قبل و بعد از 12 هفته درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی انجام دادند.

محققین به منافع متعدد مداخله ی ذهن آگاهی دریافتند. دکتر کاتن توضیح می دهد که نمره اضطرابی که پزشک به آن نمره داده است و اضطراب خصلتی که جوانان به آن نمره داده اند به طور معناداری درمان زیر را کاهش دادند. به علاوه، افزایش در ذهن آگاهی با کاهش در اضطراب رابطه دارد. دکتر کاتن معتقد است که:

مداخلات درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی استفاده از شیوه های مراقبه برای افزایش آگاهی از زمان حال را در تفکر آگاه، احساسات، و حس های بدن ارتقا می دهد تا تجربیات منفی را به شیوه ای موثرتر کنترل کند. این روش های تلفیقی درمان های سنتی را توسعه می دهد و راهبردهای جدیدی را برای فائق آمدن بر درماندگی روانشناختی ارائه می دهد.

بیماران و خانواده های آنها علاوه بر درمانهای پزشکی سنتی، به طور فزاینده ای درخواست گزینه های اضافی درمانی را دارند. ثابت شده است که این گزینه ها اثربخشی را در کاهش علائم توسعه یافته داشته اند. درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی برای اختلالات خلق و خو از چنین نمونه هایی است که گفته می شود شواهدی امیدوار کننده از خود نشان داده است. دکتر استراون می افزاید که:

این راه از فهم اولیه تاثیرات روان درمانی در فعالیت مغز به سوی تشخیص شواهد پاسخ های درمای یکی از راه های چالش برانگیز است و نیازمند مطالعات بیشتر بر جنبه های مدارهای پردازش عاطفی است.

نویسنده: علی فراهانی

https://goo.gl/eg4Z8X

  • ۹۷/۰۵/۳۰
  • saad magazine

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی