صاد | صدای سلامت

  • ۰
  • ۰

نظر شما در خصوص دعوا یا تعارض زناشویی چیست؟ اگر متاهلید چقدر آن را تجربه می­کنید؟ اگر قرار است ازدواج کنید، چقدر در مورد دعوا و جروبحث­های آینده نگرانید؟ به نفع شماست که از نظر ذهنی آماده پیش آمدن مشاجرات و جروبحث باشید.

 

با توجه نگاه متفاوت ما با افراد دیگر نسبت به دنیای اطرافمان و ادراک متفاوتی که از پدیده­ها داریم، می­توان نتیجه گرفت که تعارض جزء لاینفک و گریزناپذیر روابط بین فردی است. جالب­تر اینکه هرچه روابط صمیمانه­تر باشد، بیشتر انتظار می­رود تعارض رخ دهد. از آنجا که ازدواج به عنوان خصوصی­ترین و صمیمی­ترین شکل رابطه بین فردی مطرح است، لذا انتظار می­رود یکی از چالش برانگیزترین رابطه­ها باشد و احتمال اختلاف نظر و تعارض بیشتر می­شود. پس اگر تعداد دعواهایی که با همسر یا پارتنر خود دارید بیشتر از تعداد آن با افراد دیگر زندگی­تان است، تعجب نکنید، خیلی هم بدبین نشوید.

به طور کلی افراد به این دلیل که عشق را متضاد تنفر می­دانند، نسبت به تعارض دارای نگرش منفی می­شوند. ولی حقیقت این است که هم عشق هم تنفر دو احساس شدیدند. به جای تضاد، آنها بیشتر شبیه به دو روی سکه­اند. مرز میان آن دو بسیار ظریف است، ولی احساسات عشق اغلب مقدم بر احساسات تنفر است. بنابراین زمانی که احساسات منفی سرکوب شوند، احساسات مثبت نیز می­میرند. زمانی که فردی می­گوید «نسبت به همسرم هیچ احساسی ندارم و بی تفاوت هستم، عشق و نفرت برایم دیگر معنایی ندارد»، در حقیقت این احساس بی تفاوتی است که در نقطه مقابل خشم و عشق و نفرت قرار می­گیرد.

نکته مهم این است که اگرچه تعارض از نظر آماری طبیعی است، ولی از یکسو نباید به خشونت کلامی و جسمانی منجر شود و از سوی دیگر نباید آن را سرکوب کرد و یا نادیده گرفت. تعارض کلامی اگر سازنده باشد، نه تنها قابل پذیرش، بلکه مطلوب است. زوج­هایی که با هم می­جنگند، در کنار هم می­مانند، زیرا در نهایت و به مرور زمان به این نتیجه می­رسند و توانایی این را بدست می­آورند که چگونه معقولانه­تر با یکدیگر بجنگند. با در نظر داشتن اینکه تعارض و کشمکش جزئی از رابطه انسانی است، زوج­هایی که نمی­جنگند، این تصور را برمی­انگیزند که مشکلاتشان را حل نمی­کنند و راه دیگری را برای مواجهه با ویژگی­های ناخوشایند یکدیگر انتخاب کرده­اند و به مرور زمان انتظار این می­رود که از نظر هیجانی از یکدیگر فاصله بگیرند.

نکته مثبت پدیده تعارض این است که وقتی زوجین از تعارض و احساسات همراه با آن مشل خشم، حسادت و تنفر برای توجه به جنبه­هایی از رابطه­شان که نیاز به تامل و کار دارد، استفاده کنند، این تعارض می­تواند پشتیبان آنها باشد. اگر همسران روش سازنده­ای را برای حل تعارض، به کار گیرند می­توانند نه تنها از جدایی تدریجی رهایی یابند بلکه با حل مناسب هر تعارض انرژی مثبت فزاینده­ای را به رابطه تزریق نمایند. طلاق یه موقعیت ناگهانی نیست، بلکه فقدان تدریجی صمیمیت و نزدیکی است.

پس نباید فراموش کرد که ترس از تعارض و احساسات منفی همراه با آن می­تواند منجر به عدم درگیری شده و این عدم درگیری می­تواند در وهله اول منجر به طلاق و نهایتا منجر به طلاق قانونی شود. این نگاه به بحث تعارض و اختلافات زناشویی، زوج­ها را تشویق می­کند که در مورد مسایل­شان، به طور صریح و بی واهمه گفتگو کنند و از نادیده گرفتن آنها با این تصور که به مرور زمان حل می­شوند، خودداری کنند. اگر احساس می­کنید در برخورد با تعارضات و دعواهای پیش آمده نمی­توانید موثر عمل کنید یا از اعتماد بنفس پایینی برخوردارید و یا اینکه نیاز به مهارت آموزی ارتباطی بیشتر دارد.

نویسنده: علی فراهانی

https://goo.gl/LUYTfR

  • ۹۷/۰۶/۰۶
  • saad magazine

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی