صاد | صدای سلامت

  • ۰
  • ۰

آیا تا به حال تلاش کرده اید که دید خود را تغییر داده و از زاویه مثبت به اتفاقات و موضوعات پیرامون خود نگاه کنید؟، به احتمال زیاد بسیاری از شما بارها این تلاش را کرده اید، اما هرچقدر سعی کرده‌اید موضوعات را از جنبه های مثبت بررسی کنید موفق نشده اید. بسیار شنیده اید که خوشبین باش! اگر بد فکر کنی، بدی را نیز جذب خواهی کرد. در این مطلب قصد دارم تمامی باورهای قبلی شما را به چالش کشیده و به مثبت اندیشی نه بگوییم، البته بدین معنی نیست که به منفی نگری آری خواهیم گفت!

شاید برایتان عجیب باشد که تحقیقات اخیر ثابت کرده است که مثبت اندیشی نه تنها مفید نیست بلکه مضر نیز می باشد!!

حتی اگر تحقیقات هم آن را اثبات نمی کرد احتمالا خیلی از ما در درونمان تضاد آن را حس کرده ایم.

در مثبت اندیشی به احساسات منفی سالم نه تنها بهایی داده نمی شود که بلکه کتمان نیز می شوند. بعنوان مثال اگر فردی چیزی را از دست بدهد به او حق ناراحت بودن و در خود فرو رفتن داده نمی شود، به او گفته می شود چیزی نیست! خوشبین باش، نیمه ی پر لیوان را ببین، در حالی که لازم است فرد بتواند احساس منفی سالم را تجربه کند اما به سمت احساس منفی ناسالم مانند افسردگی پیش نرود .

یا مثلا اگر فردی اعتماد به نفس کافی ندارد به او گفته می شود تو می توانی ....

اما فرد در خلوت به خود می گوید : " نمی توانم" ، "چرا کسی مرا درک نمی کند ؟" ، " به چه زبان بگویم من از عهده ی آن کار بر نمی آیم " .

محققین ثابت کرده اند وقتی فردی در حال و هوای بدی به سر می برد، اگر تلاش کند به خود بگوید اوضاع خوب خواهد شد مغز او با پیام های منفی بیشتری پاسخ خواهد داد، مانند : " احمق چطور فکر می کنی اوضاع خوب خواهد شد! ، تو آدم بی فکری هستی! ، نمی بینی همه چیز چقدر بهم ریخته است؟"

همه می دانیم که تغییر، زمان بر است. فقط کودکان هستند که می توانند در کسری از ثانیه از خنده به گریه و از گریه به خنده تغییر وضعیت دهند. اما در بزرگسالان این امر کمتر اتفاق می افتد و اگر حال فرد موقتی بهتر شود، به محض آنکه صحنه ای فرد را به یاد مشکلش بیندازد حال او مجددا دگرگون خواهد شد .

یک فرد غمگین اگر در طول روز هم شرایط خوبی داشته باشد اغلب وقتی می‌خوابد، صبح مجددا هنگام بیداری غمگین است.

برای همین است که در کنار رفتار درمانی، مقوله شناخت درمانی نیز پا به عرصه گذاشت. زیرا لازمست شناخت فرد از خودش و دنیای اطرافش تغییر یافته و یا اصلاح شود تا حال درونی اش بهتر شود.

حال بهتر درک می کنیم که چرا کودکان سریع تر تغییر حالت میدهند، چون شناخت آنها در حال شکل گیری است و سخت و غیر قابل تغییر نشده است .

برای جمع بندی لازمست اشاره شود که نه مثبت اندیش باشیم و نه منفی اندیش بلکه واقع اندیشی را پیشه کنیم .

نویسنده: مریم غفار

https://goo.gl/fKiXVR

  • ۹۷/۰۶/۱۱
  • saad magazine

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی